Tuesday, November 29, 2011

Pendakian Ke Gunung Emas

Setelah selesai jelajahan di Keningau sudah tiba masanya kami semua balik ke Kota Kinabalu. Sya berkeras untuk melalui jalan Gunung Emas sebab sya sudah pernah ikut jalan Kimanis tu jadi mau tukar angin pula kali ni (pedahal takut) hahahaha.
Perjalanan kami melalui banyak tempat yang menarik antaranya ialah Pusat Penerangan Rafflesia dan R&R Gunung Emas. Jap lagi sya kasitau kamu pasal yang itu k. Paling duluan kami limpas adalah SMK. Tambunan. Sya ingatkan tu adalah kolej nah sekali terbaca papan tanda dia sekolah rupanya terus sya punya perasaan macam mau sekolah balik saja haha. Sya dapat tahu yang sekolah itu telah berjaya memenangi beberapa anugerah diperingkat kebangsaan. Bertuah sungguh para pelajar yang menuntut ilmu sana bah.
Seterusnya depan sedikit dari SMK Tambunan pulak adalah Rumah Anak Yatim Tambunan. Dulu Konvoi Kenarianz sya tidak berkesempatan untuk turut serta tapi alhamdulillah kali ni sya dapat juga melihat sendiri rumah anak yatim yang pernah kami raihkan sewaktu majlis berbuka puasa di INTAN bersama Sabahan.FM. Lain kali kalau ada lawatan ke rumah anak yatim Tabunan ini sya tidak mau terlepas peluang lagi sebab mau juga melawat ke dalam dan melihat adik-adik yang pernah sya temuramah dulu hehe.
Kami teruskan lagi perjalanan dan singgah pula ke Air Terjun Makasob, bila sya sampai sana tiada sudah tu air yang terjun dari tempayan tu kenapa tu ar? Sebelum ni pernah melihat gambar yang bukan alang-alang tu air dia terjun bah cantik betul nah mesti tidak kena selenggara tu kan bagus kamu bikin cepat-cepat sebab sayang tu tempat cantik bah sesuai untuk orang ramai singgah ambil gambar dan berehat.
Naik sikit lagi menuju ke Gunung Emas kami tiba ke Pusat Penerangan Rafflesia, sya akan kongsikan sedikit info pasal bunga yang terbesar didunia ini ya. Bunga Rafflesia, bunga terbesar di dunia. Walaupun mengambil masa 9 hingga 15 bulan untuk mekar, jangka hayat bunga rafflesia hanya tujuh hari sebelum mati. Bunga ini hanya tumbuh di Borneo dan Sumatera, ditemui Stamford Raffles beberapa kurun yang lalu.Bunga ini menjadi daya tarikan utama kepada pelancong-pelancong untuk melihat dari dekat keunikan bunga Rafflesia. Kalau mau tahu lebih lanjut datanglah ke Pusat Penerangan Rafflesia Tambunan.
Akhirnya kami tiba juga di Gunung Emas, masa tu memang kabus menyelubungi hehe macam d London sya rasa. Bila sampai sana Restoren Gunung Emas juga yang sya lawat duluan dan di seberang jalan sya ternampak Gunung Emas punya Tree Top Cabins. Kalau dahulunya kadar sewa cabin dikenakan RM60++ tapi apa yang sya lihat hari tu tempat tu macam sedikit seram dan suram. Persoalannya adakah tempat tu masih dijaga dengan baik atau sebaliknya? Harapan sya kena kasi jagalah bagus-bagus bah nanti kalau sya mau honeymoon boleh bawa ke sini hehe. Memang paling siuklah bila berada ditempat ni sejuk dan berkabus, keluar asap dari mulut sya. 



p/s ~ sya lagi suka lalu jalan ni dari Kimanis tu sebab sya rasa sini lagi selamat tidak curam jalan dia cuma ada satu selekoh tu macam U-Turn bila mau turun ke Penampang hahaha..Sikit lagi kami drift haha..




0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More